LAGU TEMA AYAM

Loading...

Monday, January 28, 2013

AYAM SABUNG PILIHAN TERHEBAT ABAD INI

TERBARU!!!



                                                                            SI SAKA

NAMA:  SI SAKA
WARNA BULU: ELUANG
ASAL: KUALA PAI, HUTAN KAMPUNG, KEDAH
JENIS: KETURUNAN BANGKOK.
REKOD: BAPA JUARA 5X.
UMUR :  1 TAHUN.
HARGA: RM  800.00
PERMAINAN: TOKAK KELILING, TIKAM. GENDANG, HIMPIT BAIK.
BERMINAT: HUBUNGI  013-4772232 
                         (PAK DIN)
STATUS: SOLD


===============================================================




JAKA SEMBUNG

NAMA   :  JAKA SEMBUNG
WARNA:  CILI KERING
REKOD :  BAPAK JUARA  6X ( HARGA BAPA RM 25,000.00)
ASAL     :  THAILAND
STATUS:   BELUM PERNAH MASUK SAYEMBARA. UNTUK DIJUAL
UMUR   :  11 BULAN
BERAT  :  4.1 KILO
HARGA :  RM 6,000.00 (BOLEH RUNDING)
KELEBIHAN: TULANG BAIK, PUKULAN SANGAT KERAS, BUAH MAUT DAN KENA   
                          URAT....TOKAK 100%...DAHSYAT!!! PAYAH NAK CARI.

BERMINAT : HUBUNGI   013-4772232 
                         (PAK DIN)

=============================================================
TERBARU!                                    SI HELANG WINSTON


NAMA   :  SI HELANG WINSTON
WARNA:  OREN
REKOD :  JUARA 3X
ASAL     :  KACUKAN BURMA DAN BANGKOK
STATUS:  SOLD
UMUR   :  1 TAHUN 3 BULAN
BERAT  :  3.7 KG
HARGA :  RM 800.00 (BOLEH RUNDING)
KELEBIHAN: PUKULAN SANGAT KERAS, TOKAK 100%, HIMPIT, PUKUL SILANG ADA 
                          BUAH PUKULAN MAUT 
BERMINAT : HUBUNGI   013-4772232 
                         (PAK DIN)
=========================================================


SI BLOROK 

NAMA                              : SI BLOROK
ASAL                                :  KACUKAN SIAM DAN TEMPATAN          
UMUR                              :  11 BULAN
SISIK ISTIMEWA          : SISIK ROTAN
KEHEBATAN                  : BELUM DI ADU
KELEBIHAN                   : PUKULAN LAJU, TOKAK, GENDANG DI BELAKANG LAWAN
STATUS                            : UNTUK DI JUAL (MASIH ADA)
HARGA                             :  RM 600.00
BERMINAT                     : HUBUNGI   013-4772232  (PAK DIN)
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                         

________________________________________________________________
TERBARU!!

SI BONGKOK

NAMA                            : SI BONGKOK
ASAL                              : PHUKETT, THAILAND          
UMUR                             :  1 TAHUN 8 BULAN
SISIK ISTIMEWA           : NAGA TEMURUN BISA
KEHEBATAN                  : MENANG 3X DI SAYEMBARA ZON UTARA.
KELEBIHAN                    : PUKULAN SANGAT KERAS, TOKAK KELILING,
                                              ADA BUAH PUKULAN MAUT KO. TULANG BAIK

STATUS                            : UNTUK DI JUAL (MASIH ADA)
HARGA                             :  RM 800.00

BERMINAT                     : HUBUNGI   013-4772232  (PAK DIN)
                                             
_______________________________________________________________________


SI JEBAT

NAMA               :                  SI JEBAT
KETURUNAN  :                  KACUKAN BURMA DAN BANGKOK
UMUR               :                 7 BULAN
HARGA ASAL BAPAK:     RM 25,000.00 ( JUARA 6 X)
STATUS                          :    TIDAK DI JUAL ( MASIH MUDA)
KEHEBATAN                :     PUKUL DERAS, LAJU, TOKAK KELILING, PATAH
BERAT                           :     4.1 KG

=============================================================
NAMA:     JALAK LENTENG
WARNA:  HELANG WINSTON
REKOD :  JUARA 3
ASAL     :  BANGKOK, 
TURUN DI KG. LEPAI


HARGA :   RM 650.00
KEHEBATAN: PUKULAN MAUT (KENA  
                           URAT), TOKAK KELILING 
                           HIMPIT,  KAKI SISIK BISA
STOK              : SOLD.
BERAT            : 3.7 KG






=============================================================



















NAMA                             :    SI BERENG
KETURUNAN                :    KACUKAN  BANGKOK DAN TEMPATAN
UMUR                             :    1 TAHUN 
HARGA                           :    RM 600.00
STATUS                          :     MASIH ADA
KEHEBATAN                :     PUKUL DERAS, LAJU, TOKAK KELILING, PATAH
BERAT                           :     3.4 KG
BERMINAT                   :     HUBUNGI 013-477232
                                               (PAK DIN)




NAMA                             :    SI JALI
KETURUNAN                :    TEMPATAN
UMUR                             :    1 TAHUN 
HARGA                           :    RM 500.00
STATUS                          :     SUDAH DIJUAL PADA   8.3.2013
KEHEBATAN                :     PUKUL DERAS, LAJU, TOKAK KELILING, PATAH,TIKAM
BERAT                           :     3.7 KG
     BERMINAT :     HUBUNGI  (PAK DIN)







NAMA                             :    SI BRINTEK
KETURUNAN                :    KACUKAN  SURATANI DAN TEMPATAN
UMUR                             :    1 TAHUN  6 BULAN
HARGA                           :    RM 600.00
STATUS                          :     SOLD
KEHEBATAN                :     PUKUL DERAS, LAJU, ADA BUAH PATAH
BERAT                           :    4.2 KG  (BAIK UNTUK JADI PEMBAKA)
BERMINAT                  :     HUBUNGI 013-477232
                                               (PAK DIN)









NAMA                             :    SI JALAK JUNIOR
KETURUNAN                :    KACUKAN  PADANG BESAR DAN  BANGKOK
UMUR                             :    1 TAHUN  3 BULAN
HARGA                           :    RM 600.00
STATUS                          :     MASIH ADA
KEHEBATAN                :     TOKAK KELILING, PUKUL DERAS DAN BERGENDANG DI  
                                               BELAKANG LAWAN , LAJU, ADA BUAH PATAH
SEJARAH PERTARUNGAN:  MENANG 3x  di sayembara.
BERAT                           :    3.5 kg
BERMINAT                  :     HUBUNGI 013-477232
                                               (PAK DIN)

Saturday, January 26, 2013

RAHSIA SISIK KAKI AYAM DAN KEHEBATANNYA MENURUT KITAB LAMA JAWA (PRIMBON)



                                                              KITAB PRIMBON JAWA


1. Sisik driji panunggul kiwa tengen pecah, aran tunjung karang, watake mbingungake mungsuh.
Sisik jari tengah kiri kanan pecah, dinamakan tanjung-karang, berwatak membingungkan musuh. jari tengah kiri dan kanan pecah, dijuluki tunjung karang, sifatnya membingungkan lawan

2. Sisik sikil karo pisan ubet dhempet, aran Nagamangsa, watake ampuh.
Sisik kedua kakinya bersisik ubet, rapat, dinamakan Naga-mangsa, berwatak ampuh.
Sisik kaki keduanya (pisan ubet itu maksudnya sisiknya cuman satu melingkar, biasanya khan ada 2 atau 3 sisik, ini cuman 1 sisik dan rapat) dijuluki naga mangsa atau kalau bahasa indonesianya Naga = naga; mangsa = musim/waktu, sifatnya ampuh
sisik ubek juga dikenali sebagai sisik bawat atau sisik cincin.

3. Sisik gares kang mburi karo pisan madhep mangisor, aran Nagatumurun, wateke nglamurake mungsuh.
Sisik kedua kaki bagian belakang menghadap kebawah, dinamakan Naga-tumurun, berwatak membuat musuh rabun.
sisik tulang kering yang belakang dua-duanya menghadap kebawah (kebalikan dari sisik ayam pada umumnya), dijuluki Nagatumurun (keturunan naga), sifatnya memburamkan mata lawan
kebanyakan sisik di bahagian belakang kaki ayam berbentuk U atau menaik ke atas. Sisik Naga temurun pula berbentuk n atau sisiknya menhadap kebawah samada semua atau sebahagiannya

4. Sisik sikil karo pisan kaya kulit salak, aran Nagabanda, wateke yen wis anggitik mungsuhe lumayu.
Sisik kedua kakinya seperti kulit salak, dinamakan Naga-banda, berwatak, pukulannya membuat lari musuh
Sisik kaki keduanya seperti kulit buah salak, dijuluki Nagabanda (naga = naga ; banda ; modal) sifatnya bila sudah mukul lawan, lawanya akan lari.
Sisik jenis ini biasanya kecil kecil membentuk seperti  corak seperti kulit buah salak. ada yang memanggilnya dengan sisik seribu atau sisik kelubi (bentuk kulit buah kelubi adalah seakan buak salak). Paluan ayam ini keras. Ayam bulu keras adalah antara yang mempunyai sisik jenis  ini. Ayam yang  bersisik kelubi biasanya mempunyai sisik jari jari kaki yang pecah kadangkala kesemua jarinya bersisik pecah dari hujung ke hujung. Makanya penilaian cara mainan ayam ini berdasarkan sisik jari pecah ini (seperti jenis sisik batu karang atau yang lain yang dibawah) adalah  tidak boleh digunapakai.  Dengan kata lain sisik pecah ini tidak memberikan maksud apa apa.

5. Sisike jenthik karo pisan pecah nratas,aran Tunggakwinaranan, watake mungsuhe mendhot banyon.
Sisik kedua jari kelingkingnya pecah, dinamakan Tunggak-winaranan, berwatak bisa membuat musuh tidak mau lagi bertarung setelah sambut airan.
sisik kelingking keduanya pecah berurutan, dijuluki Tunggakwinaranan, sifatnya lawannya kalah sebelum diairi/ngair/1 babak selesai

6. Sisik driji padha pecah, aran Batukarang, wateke nglamurate mungsuhe.
Sisik jarinya pecah pecah, dinamakan Batu-karang, berwatak, bisa membuat musuh rabun, buta melek.
sisik jari semua pecah, dijuluki batukarang, sifatnya melamurkan (memburamkan) mata lawannya

7. Sising kang ana katel sikil karo pisan, aran Batulapak, wateke nglemerake mungsuh.
Ada sisik dikedua telapak kakinya, dinamakan Batu-lapak, mempunyai watak, bisa membuat musuh lemas, tak bertenaga.
sisik yang ada ditelapak kaki dua-duanya, dijuluki batulapak, sifatnya, melemaskan musuh
Bahagian tapak bawah jari kaki ayam (bahagian tapak yang terkena tanah apabila ayam memijak tanah) yang kelihatan seperti sisik sisik seolah sisik kaki ayam bersambung ke bahagian bawah tapak.  Biasanya ayam jenis ini dicirikan juga dengan kepak dua lapis dan paluan yang kuat.

8. Sisik melik ana ing tengah bener ubeding sikil karo, aran Putrikinurung, wateke yenh nggitik mungsuhe, katempar.
Ada sisik nyelip ditengah tengah sisik-ubed dikedua kakinya, dinmakan Putrikinurung, berwatak bisa memukul klenger musuh.
sisik kecil ada ditengah tepat lingkaran kedua kaki, dijuluki putrikinurung (putri yang terkurung), sifatnya kalau mukul,
9. Sisik kang resik mulus tanpa sisik melik aran Satriyasinekti, wateke yuwana tansah ngalahake mungsuh.
Sisik yang bersih teratur, dinamakan Satria-sinekti, berwatak, bisa selalu unggul dan mengalahkan musuhnya.
Kalau tak salah, Sisik ini juga dipanggil sisik denai, sisik lurus teratur.

10. Sisik ubed kang bener jalu karo pisan yen ulese wiring kuning aran Mastinuwuh, watake yuwana ampuh.
SISIK NYINCIN/sembang SEJAJAR DENGAN TAJI KALO WARNANYA WIRING KUNING NAMANYA MASTINUWUH, SIFATNYA MENANGAN SEKALI

11. Sisik ubed kang bener jalu karo pisan yen ulese wido aran Mas Sinangling, wateke yuwana ampuh.
SISIK NYINCIN/sembang SEJAJAR DENGAN TAJI KALO WARNANYA WIDO ATAU JALAK NAMANYA MAS SINANGLING, SIFATNYA MENANGAN SEKALI

12. Sisik ubed kang bener jalu karo pisan, yen ulese klawu aran Basunanda, watake yuwana ampuh.
SISIK NYINCIN/sembang SEJAJAR DENGAN TAJI KALO WARNANYA KELABU NAMANYA BASUNANDA, SIFATNYA MENANGAN SEKALI

Wednesday, January 2, 2013

GANGGUAN MEMELIHARA AYAM SABUNG


Penyelesaian Masalah Gangguan Terhadap Ternakan- di petik dari tulisan blog Ayam 1 Malaysia

Biawak > Penggunaan Puradan dimasukkan ke dalam kepala ayam yang diambil di pasar.
Tikus > Perangkap tikus, tahi kucing, Gam tikus disapu pada sekeping papan, banjirkan lubang tikus dgn air, (semua lubang dan sarang tikus dihapuskan merupakan yang terbaik kerana tikus membiak 8 kali setahun dan 3-10 ekor anak setiap kelahiran. Info terbaru gunakan dahan pokok durian belanda dan letak ditempat tikus melepak. Setakat ni kat reban sendiri aku pasang 3 perangkap tikus setiap hari dan gam tikus, so far so good kerana lubang tikus yg ade pun dah mcm tiada penghuni :) TAPI apabila lubang tikus yang dulunya dah terkambus tiba tiba elok balik, maknanya ade tikus baru tiba
Monyet> Guna perangkap monyet jenis perangkap tikus saiz besar, dapat sekor biarjer dalam tu baru monyet lain
tak tiba kat reban, ada juga info kacang tanah digoreng dengan cili api pastu kasi monyet makan. Ada juga yang gunakan patung harimau(besar mcm harimau betul) tetapi kena di alih setiap hari ketika monyet takde(sebaik baiknya waktu mlm).
Musang> Pengunaan Racun puradan digaul bersama perut ayam tapi kena letak jauh sangat dari reban
Ular > No experience tapi dari info yang diperolehi guna jaring ikan rm8 pun boleh cuma takut ayam kena jer, tapi pengunaan racun puladan bersama perut ayam pun boleh kena cuma letak jauh dari reban
Hama Ayam guna minyak diesel dan diletakkan dalam penyembur pokok, pastu sembur keliling reban termasuk tapak reban dan sarang telur. Penggunaan daun serai wangi dan daun gelenggang tak berapa berkesan kecuali minyak diesel jugak terbaik. sampai sekarang hama takde :) nak peluk ayam tengah mengeram pun takde halnya :P
Cecacing (Muka ayam pucat kebiasaannya) air minuman kena bersih dan dicampur dgn garam
Babi : keliling kena buat kepung tinggi zink yg di letakkan secara mendatar, perut ayam dicampur puladan pun boleh. Penggunaan jaring hitam penapis cahaya matahari sebagai pagar juga amat berkesan :)
Anjing: perut ayam + puradan


Ada juga yang mengutarakan masalah hama walaupun dah guna diesel. Sebenarnya memakan masa juga hama tu nak hilang, tapi kalau hama dah hilang, dielakkan dari membawa masuk ayam baru ke reban kerana kebiasaannya penyakit ayam datang dari ayam yang baru dibeli.
Semuanya sudah di uji  kat reban sendiri kecuali tahi kucing tu kalau dah menyirap dgn tikus guna jer la untuk memastikan tikus lain tak datang sebagai pengganti n kacang tanah tu belum try sebab leceh.

Translate